Follow Dashboard ★GirlsWhoLikeToTalk

The Owner of The Blog!

GirlsWithThoughts
My name's Laila Nabila. People call me Laila. Will be 21 this year. 12 Sept!!! Diploma in Accountancy.
Love: Multimedia, Art, Music, Photography, Editing (photos/videos), Blogging, Drawing, Cooking, Shopping, Make Up, Food, Money!!!
Love being crazy and act like a kids. Cause kids doesn't think about problem! Maybe?
Hate: Fake Friends, Judgemental, Bugs, Haters.
Follow Me!
Music

Chill, Relax. Just Listen to The Music while Reading My Entries ;)

Pardon My Words
Tuesday, 21 October 2014



Kita terlalu lalai, terlalu alpa, terlalu leka dengan kenikmatan dunia sedangkan kita tahu ia hanya sementara. Lupa kah kita pada akhirat yang kekal selamanya? Dosa. Terlalu banyak tanpa kita sedar. Tak mampu dihitung dengan jari jemari yang dikurniakan oleh Ilahi, Sang Pencipta kita. Kita biarkan nafsu menguasai diri kita. Nafsu terhadap kenikmatan dunia. Pernahkah sekali kita ingat pada mati? Pernahkah sekali kita ingat pada dosa-dosa yang kita pernah lakukan? Pernahkah sekali kita terfikir akan azab yang bakal kita lalui kelak? Berapa banyak pahala yang kita dah kumpul? Berapa banyak amal ibadah yang kita dah perbuat? Berapa banyak dosa yang telah kita lakukan? Tanpa sedar atau dalam sedar? Besar atau kecil? Kalau lah dosa pahala boleh dilihat. Kita pasti takut hendak kemana-mana sebab takut orang lain tahu betapa banyaknya dosa yang telah kita peroleh. Banggakah kita? Tak perlu rasa bangga dengan dosa yang telah kita buat. Tak perlu buka aib orang lain sebab aib kita pun Allah yang jaga. Tepuk dada, tanya iman. Sampai bila kita hendak hidup begini tanpa kesedaran, tanpa arah tujuan yang benar. Renung-renungkan.

Aku juga manusia seperti kalian. Aku juga punya dosa seperti kalian. Tiada seorang manusia yang tak pernah melakukan dosa. Tapi, pernahkah sekali kita menyesalinya? Pernahkah sekali kita terfikir untuk meminta ampun daripada-Nya? Pernahkah sekali kita menyimpan hasrat untuk berubah?

Jadilah seorang yang pemaaf. Memaafkan orang-orang sekeliling dan menjadi seorang yang membuang egonya dengan meminta maaf kepada orang-orang sekeliling. 

Jika kita melihat orang lain berbuat dosa, tegurlah, nasihatlah dengan nada dan cara yang baik, bukan dengan kutukkan, hinaan dan cacian. Ya. Aku juga tak mampu melakukan perkara itu. Apa yang aku buat adalah berdoa. Berdoa agar si dia berubah dan kembali ke jalan Allah serta berdoa agar aku dijauhkan daripada perkara-perkara tersebut. 

Hinaan, kutukkan, cacian. Suatu hari nanti, ia akan berbalik kepada kita. Dunia ini sentiasa berputar. Tak selamanya kita berada di atas melihat orang yang berada di bawah. Kelak, kita yang akan mendongak melihat orang yang berada di atas. Dan mungkin orang itu adalah antara orang yang pernah kita hina, kutuk, caci maki. 

Selagi masih hidup, selagi itu lah peluang untuk bertaubat masih ada.

Oraite See U at The Next Entry
21:35

? ?
Hey!

Laila in the house!
16 February 2017


Peeps!

AmazingCounters.com



Layout by 16thday
Resources One Two Three